lördag 8 november 2014

Plånbokskort

Efter lite surfande kom jag fram till att årets fars dagskort skulle bli plånböcker. Morfars favoritfärg är lila, så det var lätt att välja färg. Efter jag fotat beslöt jag mig att knyta ett band om mitten så att det såg lite mer 'spännande' ut. Tanken var att det skulle se lite mystiskt ut utan någon hälsning på utsidan, men det angränsade till kalt och tråkigt. Det blev ett lila band runt, men tyvärr ingen bild då klockan närmade sig brevlådetömning. Det lila "läderpappret" är köpt hos pysseltagen som har dessa i flera färger och varianter. "Fodret" är Inkidos Tuva royal blue.
 Det där med färgerna var lite lustigt. På utsidan vad "läderpappret" lila, men insidan var blå. En bit skymtar nere till vänster på bilden. Så jag kom efter visst experimenterande kom jag fram till att om jag målade på en rödlila på det blå skulle jag få rätt nyans. Jag använde destress ink seedless perserves och inkblending tool. Därefter tejpade jag på fodret och sydde runt kanten på min maskin. Det var INTE lätt. Jag borde nog ha vänt på det så jag fick den glatt sidan nedåt istället. You live you learn! Jag klippte till två kreditkortsfickor som också fick en påsydd "läderkant". Nu i dagarna kom bilderna från skolfotografen, så det kändes givet att skicka med två bilder i kreditkortsförmat. Texten är printad från datorn. Både fickorna och skylten är chalkade med cats eye fluid chalk charcoal.
På höger sida gjorde jag ett myntfack genom att tepja på veckat papper i sidorna. Så fort jag var klar med kortet skyndade jag mig till min lokala Ica-affär där jag köpte ett litet choklad att stoppa i fickan. Så det blev även ett chokladkort! De svarta halvcirklarna är velco dots som jag klippt på mitten.

Grattis till alla pappor där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar