fredag 27 februari 2015

Mixed media doll från Prima

När Bo Bunnys serie "Woodland Winter" kom för-förra året blev jag glad. Det var mina färger och snö som också är en favorit. Detta pappret heter "slush". Något som jag dock fick vänja tanken vid är Primas mixed media dolls. De är stora (ca 20 sm) och jag är egentligen ingen stämpelperson. Men så såg jag en video där de byggde motivet lager på lager och det faktiskt blev ganska fint. Detta blev mitt första försök. Jag började med att stämpla på kartongbiten som kom med stämpelförpackningen. Jag klippte ut motivet och färglade håret med tuschpennor. Inget fancy som man gör med copics eftersom jag ville behålla det spontana och handritade känslan hos flickan. Jag ritade även en tunn skugga vid fötterna för att skilja fötterna åt och ge henne något "att stå på". Sedan stämplade jag klänningen och hårbandet och klippte ut dem. Kläderna klistrades på och fick torka något. Under tiden valde jag blommor till buketten och målade en fjärdedels doily med destress stain broken china. Tanken var att det skulle se ut som om hon höll en bukett bakom ryggen. Rosorna är väl egentligen lite väl stora, men jag gillade färgerna. När buketten torkat fast fäste jag flickan med distanstape. Motivet fäste jag sedan på en kortbas som jag köpt hos Pysseltagen för en billig peng. Jag valde att sluta här eftersom jag inte vet till vem jag sak ge den. Bilden passar lika bra till födelsedagar, tackkort eller annan bemärkelsedag. Så det får komma till senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar